Brukervilkår for Campr
Disse brukervilkårene gjelder fra og med 1. januar 2026, og erstatter alle tidligere
versjoner. Dato for siste oppdatering fremgår øverst i dokumentet. Endringer trer i
kraft fra den dato som er oppgitt i varselet Campr sender til brukerne.
Tjenesten driftes av Campr AS, organisasjonsnummer 927 026 910, med registrert
adresse Rådhusgata 23, 0158 Oslo (“Campr”).
I disse vilkårene omtales personer som leier ut kjøretøy som “Eier(e)”, og personer som
leier kjøretøy som “Leietaker(e)”. Samlet omtales de som “Parter”.
Campr tilrettelegger for et godt samarbeid mellom Eier, Leietaker og Campr. Vi
oppfordrer deg til å lese vilkårene nøye for å sikre god forståelse og oversikt over
rettigheter og plikter ved bruk av re tjenester.
Innholdsfortegnelse
1. Innledning
1.1 Formål og anvendelse
1.2 Definisjoner
2. Bruk av plattformen
2.1 Tilgang og tilgjengelighet
2.2 Brukerprofil og konto
2.3 Ansvar ved tredjepartstjenester
2.4 Meddelelser og kontakt
3. Leieavtaler via Campr
3.1 Utforming og inngåelse av Leieavtaler
3.2 Varighet og forlengelse
3.3 Avbestilling fra Leietaker
3.4 Avbestilling fra Eier
3.5 Force majeure
3.6 Forpliktelser for Leietaker
3.7 Forpliktelser for Eier
3.8 Innsjekk og utsjekk
3.9 Tilleggstjenester og ekstrakostnader
3.10 Retur, rengjøring og innleveringskrav
3.11 Skadeomfang og definisjoner
3.12 Fotodokumentasjon og kvalitetskrav
3.13 Eierens tilstedeværelse og ansvar
3.14 Frist for utsjekk og tap av krav
3.15 Meldeplikt ved uhell og viltskader
3.16 Bruk utenfor Norge og geografiske begrensninger
3.17 Kjørelengde, drivstoff og avviksterskler
3.18 Ulovlig bruk og misbruk av kjørey
4. Betaling og økonomi
4.1 Pris og betalingsflyt
4.2 Depositum og forsinket betaling
4.3 Ekstrakostnader og kompensasjon
5. Campr Trygghetsordning
5.1 Forutsetninger for kompensasjon
5.2 Skader opptil 20 000 kroner
5.3 Skader over 20 000 kroner krav om kaskoforsikring
5.4 Kompensasjon ved bruk av kaskoforsikring
5.5 Tapt leieinntekt
5.6 Depositum
5.7 Begrensninger og unntak
5.8 Saksbehandling og frister
5.9 Vedtak og utbetaling
5.10 Campr Plus tilleggstjeneste for leietakere
5.11 Regress og forskuttering
5.12 Standardiserte gebyrer
6. Rettigheter og plikter
6.1 Immaterielle rettigheter (IP)
6.2 Kontomisbruk og sikkerhet
6.3 Brukerens ansvar og uriktig bruk
6.4 Vurderingssystem og manipulasjon
6.5 Profesjonelle utleiere og kommersiell bruk
6.6 Krav til lisensiering og overholdelse av næringsplikt
6.7 Kvalifikasjonskrav til kjøretøy
7. Personvern og databehandling
7.1 In akt ive kon toe r og da tal agr ing
7.2 GD PR o g b rukere ns re tti ghe ter
8. Tvister og avslutning
8.1 Tvisteløsning og Camprs rolle
8.2 Lovvalg og verneting
8.3 Oppsigelse og sletting av konto
8.4 Endringer i vilr
9. Camprs ansvar og ansvarsbegrensning
1. Innledning
1.1 Formål og anvendelse
Disse brukervilkårene regulerer forholdet mellom Campr AS, Eier og Leietaker ved bruk
av Campr-tjenesten, herunder nettsiden www.campr.no og Campr-appen. Formålet er
å sikre forutsigbarhet og et trygt rammeverk for formidling, utleie og leie av kjøretøy
mellom private og profesjonelle aktører.
1.2 Definisjoner
I disse brukervilkårene benyttes følgende begreper:
Campr: Den digitale tjenesten levert av Campr AS via nettstedet www.campr.no og
Campr-appen.
Plattformen: Den tekniske flaten (nettside og app) og tilhørende funksjoner som gjør
det mulig å gjennomføre booking, kommunikasjon og dokumentasjon.
Tjenesten: Helheten av funksjoner og prosesser knyttet til booking, betaling,
formidling og kommunikasjon mellom Parter via Campr.
Bruker: Enhver person eller juridisk enhet som registrerer seg på Campr.
Leietaker: En Bruker som inngår avtale om å leie et kjøretøy via Campr.
Eier: En Bruker som tilbyr et kjøretøy til leie via Campr.
Parter: Samlebetegnelse på Leietaker og Eier.
Kjøretøy: Bobil eller campingvogn registrert i Norge og godkjent for utleie via Campr.
Leieavtale: Den avtalen som inngås mellom Eier og Leietaker ved bekreftet booking,
som består av Camprs brukervilkår og den konkrete bestillingsinformasjonen.
Bookingforespørsel: En forespørsel fra Leietaker om å leie et spesifikt kjøretøy i en
gitt periode.
Bekreftet booking: Når Eier aksepterer forespørselen og betaling er gjennomført.
Utlevering og innlevering: Tids- og dokumentasjonspunktene der kjøretøyet overtas
og returneres.
Innsjekk og utsjekk: Digitale prosesser i Campr-appen for å dokumentere kjøretøyets
tilstand ved start og slutt av leieperioden.
Depositum: Et beløp som reserveres fra Leietakers betalingskort som sikkerhet for
skader eller tilleggskostnader.
Vertsgebyr (Eier): Et gebyr som belastes Eiers oppgjør for bruk av Campr, herunder
drift, kundestøtte og administrasjon av tjenesten (og eventuelle plattformrelaterte
kostnader slik som angitt i bestillingsinformasjonen). Når Eier legger ut kjøretøyet og
fastsetter pris per gn i annonsen, vil Camprs vertsgebyr trekkes fra denne prisen før
utbetaling til Eier. Gebyrets størrelse og beregningsmåte fremgår av Eiers
oppgjør/utbetalingsoversikt i Campr.
Servicegebyr (Leietaker): Et gebyr som Leietaker betaler i forbindelse med booking.
Servicegebyret fremgår av bestillingsoversikten før booking bekreftes og dekker
Camprs drift og kundestøtte (og eventuelle plattformrelaterte kostnader slik som
angitt i bestillingsinformasjonen). Servicegebyrets størrelse og beregningsmåte
fremgår før booking bekreftes og av bestillingsoversikten.
Stripe: Tredjeparts betalingsleverandør som håndterer betalinger mellom Brukere via
Campr.
Reisefølge: Alle personer som benytter kjøretøyet sammen med Leietaker.
Tilleggstjenester: Valgfrie ekstra produkter eller ytelser lagt til en booking (f.eks.
sengetøy, campingutstyr).
2. Bruk av plattformen
2.1 Tilgang og tilgjengelighet
For å benytte Campr må Brukeren opprette en konto og godta gjeldende brukervilkår.
Brukeren må være minst 18 år gammel og ha juridisk handleevne.
Campr forbeholder seg retten til å nekte tilgang eller stenge kontoer ved brudd på
vilkårene, mistanke om misbruk, manglende betaling eller ved tekniske eller
sikkerhetsmessige behov.
Campr tilstreber høy tilgjengelighet, men kan ikke garantere uavbrutt drift. Planlagt
vedlikehold, systemfeil eller hendelser utenfor Camprs kontroll kan medre midlertidig
utilgjengelighet. Campr vil, så langt det er praktisk mulig, varsle brukerne i forkant av
planlagt vedlikehold.
Campr er ikke ansvarlig for avbrudd forårsaket av tredjepartsleverandører, internett-
tilkobling, strømbrudd eller andre forhold utenfor Camprs rimelige kontroll, og
fraskriver seg ansvar for tap som følge av slike avbrudd, med mindre annet følger av
ufravikelig lovgivning.
2.2 Brukerprofil og konto
Brukeren plikter å oppgi korrekt, fullstendig og oppdatert informasjon ved registrering.
All informasjon knyttet til førerkort, kontaktopplysninger og betalingsinformasjon må
være gyldig til enhver tid.
Brukeren er ansvarlig for konsekvenser av feil, mangelfull eller utdatert informasjon,
samt for all aktivitet som skjer gjennom egen konto. Innloggingsinformasjon skal
holdes konfidensiell og ikke deles med andre. Ved mistanke om uautorisert bruk eller
sikkerhetsbrudd skal Campr varsles uten ugrunnet opphold.
Ved opprettelse av konto samtykker Brukeren til at Campr behandler
personopplysninger i samsvar med selskapets personvernerklæring.
Campr forbeholder seg retten til å gjennomføre bakgrunnssjekk eller verifisering av
identitet, kredittverdighet, kjørehistorikk og eventuelle rettslige forhold dersom dette
vurderes som nødvendig for å forebygge misbruk og sikre trygg bruk av plattformen, i
tråd med personvernerklæringen.
Dersom Campr avdekker brudd på registreringsvilkår, uriktig informasjon eller
mistenkelig aktivitet, kan kontoen midlertidig suspenderes eller slettes permanent uten
forvarsel.
2.3 Ansvar ved tredjepartstjenester
Campr benytter tredjepartstjenester for betaling (Stripe) og identitetssjekk (Vipps og
BankID for norske brukere, Shufti Pro for utenlandske brukere). Ved å bruke Campr
godtar Brukeren at slike tjenester benyttes som en del av leveransen.
Campr fungerer kun som formidler av integrasjoner mot tredjepart og er ikke teknisk
leverandør av betaling, identitetssjekk eller andre eksterne tjenester.
Alle betalinger behandles direkte av Stripe, og Campr lagrer ikke kortinformasjon.
Godkjenning eller avvisning av betaling skjer etter Stripes egne prosedyrer.
Campr har ikke kontroll over, og er ikke ansvarlig for, hvordan tredjepartsleverandører
behandler personopplysninger. Brukeren henvises til de respektive leverandørenes
vilkår og personvernerklæringer.
Campr er ikke ansvarlig for feil, tap eller tvister som oppstår direkte som følge av
forhold hos slike tredjepartsleverandører. Dersom tekniske problemer hos tredjepart
fører til forsinkelser eller avbrudd i tjenesten, vil Campr forsøke å bistå, men kan ikke
garantere kompensasjon.
2.4 Meddelelser og kontakt
Varsler og henvendelser etter disse vilkårene skal sendes via kontaktskjema på
www.campr.no/contact/. Varsel anses gitt når det er sendt til den e-postadressen eller
det mobilnummeret Brukeren har registrert i Campr, eller når det er bekreftet levert i
Campr-systemets meldingslogg.
Campr anbefaler at Brukeren jevnlig kontrollerer at kontaktopplysninger er oppdatert.
3. Leieavtaler via Campr
3.1 Utforming og inngåelse av Leieavtaler
Leieavtalen oppstår når Eier aksepterer en bookingforespørsel fra Leietaker via
plattformen. En bookingforespørsel er ikke bindende før den er bekreftet. Campr kan
kansellere forespørsler som ikke er besvart innen fastsatt tidsfrist.
Leietaker må på forhånd ha registrert gyldig betalingskort. Leiebeløpet, inkludert
eventuelle tillegg og gebyrer, belastes automatisk ved bekreftelse i samsvar med
punkt 4 (Betaling og økonomi).
Eier er ansvarlig for å angi korrekt pris, tilgjengelighet, vilkår og eventuelle
tilleggstjenester i sin annonse. Campr er ikke ansvarlig for feilprising, uriktige
opplysninger eller manglende tilgjengelighet som skyldes Eier.
Etter bekreftet booking får begge Parter tilgang til bestillingsdetaljene i Campr-appen
eller på nettsiden. Disse fungerer som dokumentasjon på inngått Leieavtale. Det
utstedes ingen separat leiekontrakt.
Campr er ikke part i Leieavtalen. Avtalen inngås direkte mellom Eier og Leietaker, og
Campr fungerer kun som formidler og betalingsplattform.
Endringer i leieperiode, pris eller øvrige vilkår må gjennomføres og godkjennes via
Campr plattformen. Avtalen kan ikke overdras til tredjepart uten skriftlig samtykke fra
begge Parter.
Rangordning ved motstrid: Ved motstrid mellom bestillingsoversikten/bookingdetaljer,
annonsen for det aktuelle kjøretøyet og disse brukervilkårene, skal
bestillingsoversikten gå foran annonsen. Dette gjelder med mindre annet følger av
ufravikelig lov.
3.2 Varighet og forlengelse
Leieavtalen gjelder for perioden som fremgår av den bekreftede bestillingen. Partene
er forpliktet til å overholde start- og sluttidspunkt slik de er angitt i Campr-systemet.
Forlengelse av leieforholdet krever en ny bekreftet booking via Campr før opprinnelig
leieperiode utløper. En forespørsel om forlengelse er ikke gyldig før den er akseptert
av Eier og betalt i sin helhet av Leietaker.
Alle endringer i leieperioden må dokumenteres i Campr-systemet for å være gyldige.
Tidlig retur av kjøretøy gir ikke rett til reduksjon i leiebeløpet, refusjon eller
tilbakebetaling av gebyrer. Campr beholder servicegebyr og vertsgebyr med mindre
annet er avtalt.
Forsinket retur uten godkjennelse fra Eier vil medføre ekstra kostnader og bortfall av
kompensasjonsdekning fra Campr ved skade. Avbestilling reguleres av punkt 3.33.5.
Endringer i Leieavtalen er kun gyldige dersom de er registrert og bekreftet i Campr-
systemet.
3.3 Avbestilling fra Leietaker
Leietaker kan når som helst avbestille en bookingforespørsel som ikke er akseptert av
Eier, uten kostnader eller gebyrer.
Ved kansellering av en bekreftet booking gjelder følgende:
a. Mer enn 90 dager før leieperiodens start:
Leietaker refunderes hele leiebeløpet og servicegebyret.
b. Mellom 21 og 90 dager før leieperiodens start:
Leietaker refunderes 60 % av leiebeløpet.
Servicegebyret refunderes ikke.
c. Mindre enn 21 dager før leieperiodens start:
Ingen refusjon av leiebeløpet.
Servicegebyret refunderes ikke.
Ved uteblivelse ("no-show") eller kansellering etter leiestart gis ingen refusjon.
Tidlig retur av kjøretøy reguleres av bestemmelsene i punkt 3.2.
3.4 Avbestilling fra Eier
Eier kan avvise ubekreftede bookingforespørsler uten forpliktelser. Dersom Eier
kansellerer en bekreftet booking, får Leietaker full refusjon av leiebeløp og
servicegebyr.
a. Dersom kanselleringen skjer mindre enn 30 dager før leiestart uten dokumentert
gyldig grunn, ilegges Eier følgende kanselleringsgebyr:
kr 2 000 ved kansellering mellom 7 og 30 dager før leiestart
kr 4 000 ved kansellering mindre enn 7 dager før leiestart
b. Gebyret trekkes automatisk fra fremtidige utbetalinger eller faktureres dersom slik
utbetaling ikke er tilgjengelig. Unnlatelse av betaling kan medføre midlertidig sperring
av konto.
c. Ved dokumentert gyldig grunn (forhold utenfor Eiers kontroll, f.eks. skade på
kjøretøy, alvorlig sykdom), kan gebyret frafalles etter vurdering av Campr.
Dokumentasjon må sendes innen rimelig tid etter at forholdet oppsto. Salg av kjøretøy
regnes ikke som gyldig grunn for kansellering.
d. Kansellering må gjennomføres via Campr plattformen for å re gyldig. Campr
bistår Leietaker med å finne et alternativt kjøretøy dersom mulig, men påtar seg ikke
ansvar for eventuelle ekstrakostnader Leietaker pådrar seg som følge av
kanselleringen.
3.5 Force majeure
Force majeure foreligger når en ekstraordinær, upåregnelig og uunngåelig hendelse
utenfor Partenes kontroll gjør det midlertidig eller permanent umulig å oppfylle
Leieavtalen. Dette kan inkludere, men er ikke begrenset til, naturkatastrofer, brann,
krig, væpnet konflikt, terrorhandlinger, streik/arbeidskonflikt, epidemier/pandemier,
alvorlige forstyrrelser i samfunnskritiske tjenester (herunder omfattende strøm- eller
kommunikasjonsutfall), endringer i lovgivning eller offentlige påbud/forbud.
Forhold som skyldes manglende vedlikehold, økonomiske forhold, kapasitetsmangel
eller andre forhold som Parten med rimelighet kunne ha forutsett eller avverget, anses
ikke som force majeure.
Ved force majeure skal den Parten som påberoper seg force majeure varsle den andre
Parten og Campr uten ugrunnet opphold. Partene kan kansellere en bekreftet booking
uten kostnad, forutsatt at Parten som påberoper seg force majeure fremlegger rimelig
dokumentasjon.
Campr kan kreve nødvendig dokumentasjon for å registrere og administrere
kanselleringen i plattformen og gjennomføre oppgjør i tråd med betalingsflyten, men
Campr tar ikke stilling til tvister mellom Partene.
Force majeure fritar kun for de forpliktelser som faktisk hindres av hendelsen, og fritar
ikke for varslingsplikt eller plikt til å begrense tap der dette er mulig. Kostnader som er
påløpt før varsel ble gitt, eller som oppstår som følge av manglende eller forsinket
varsling, refunderes ikke med mindre dettelger av ufravikelig lovgivning.
Campr er ikke ansvarlig for tap eller ekstrakostnader som Partene pådrar seg som
følge av force majeure-hendelser.
3.6 Forpliktelser for Leietaker
Leietaker forplikter seg til å:
A. Bruk, sikkerhet og fører
Bruke kjøretøyet på en ansvarlig måte og i henhold til gjeldende trafikkregler,
vilkår for dekning under Camprs kompensasjonsordning og instruksjoner fra
Eier og produsent.
Ikke foreta fysiske endringer på kjøretøy eller utstyr, og ikke fjerne eller
deaktivere sikkerhetsutstyr.
Sørge for at kjøretøyet kun benyttes av personer som har gyldig førerrett og er
forhåndsgodkjent av Eier. Leietaker kan ikke fremleie, overdra eller på annen
måte stille kjøretøyet til disposisjon for tredjepart uten Eiers uttrykkelige
samtykke.
Overholde kjøretøyets begrensninger for antall personer, bruk av setebelter og
maksimal tillatt totalvekt/last, samt bruke kjøretøyet på en forsvarlig måte for å
unngå skade på kjøretøy, tredjepart eller miljøet.
B. Særlige vilkår og ansvarlig adferd
lge alle instrukser gitt av Eier både før og under leieperioden, samt overholde
eventuelle særskilte vilr og begrensninger som fremgår av annonsen og/eller
Leieavtalen (for eksempel røyking, kjæledyr, festival-/arrangementsbruk og utreise fra
Norge eller andre geografiske begrensninger).
Holde seg edru og ikke føre kjøretøyet under påvirkning av alkohol, narkotika eller
medikamenter som kan påvirke kjøreevnen.
C. Drift og vedlikehold
Sørge for korrekt bruk og enkelt vedlikehold av kjøretøyet under leieperioden,
herunder jevnlig kontroll av væskenivå, dekk, batteri/strøm (der relevant) og annet
nødvendig utstyr.
D. Forbudt/uforsvarlig bruk
Ikke bruke kjøretøyet til ulovlige formål eller på en måte som kan medføre bortfall av
dekningen under Camprs kompensasjonsordning, økt risiko, unormal slitasje eller
skade.
E. Kostnader
Dekke alle løpende utgifter som oppstår under leieforholdet, som drivstoff,
bompenger, parkering, ferger og eventuelle bøter/gebyrer, med mindre annet er avtalt.
F. Avvik, skade og assistanse
Kontakte Eier uten ugrunnet opphold ved feil, tekniske problemer, uhell eller skade, og
så langt mulig begrense skadeomfanget. Leietaker skal dokumentere hendelser ved
behov og varsle politi der dette er påkrevd eller hensiktsmessig.
Ikke bestille veihjelp, berging eller verkstedtjenester uten samtykke fra Eier, med
mindre det foreligger akutt fare for liv, helse eller sikkerhet. Dersom Leietaker likevel
må handle for å avverge slik fare, skal Eier varsles så snart som mulig etterpå, og
Leietaker skal dokumentere nødvendigheten av tiltaket.
3.7 Forpliktelser for Eier
A. Eierskap og disposisjonsrett
Kun tilby kjøretøy som vedkommende eier, eller har skriftlig fullmakt til å disponere til
utleie.
B. Annonse, informasjon og tilgjengelighet
Registrere korrekt og oppdatert informasjon om kjøretøyet, inkludert tekniske
spesifikasjoner, utstyr, bilder, tilgjengelighet og priser, samt eventuelle
begrensninger/vilkår for bruk.
C. Lovkrav og utleibarhet
Sørge for at kjøretøyet oppfyller lovkrav og er utleiebart, herunder at det er forsikret
og i forskriftsmessig stand i henhold til gjeldende regelverk.
D. Booking og kommunikasjon
Besvare bookingforespørsler og henvendelser innen 36 timer og i tråd med eventuelle
frister angitt i Campr.
E. Utlevering og dokumentasjon ved start
Levere kjøretøyet til avtalt tid og sted, i en trygg og forsvarlig tilstand, rengjort og i
samsvar med annonsen og Leieavtalen, inklusive det utstyret som er oppført/avtalt.
Opplyse om og dokumentere eksisterende skader/avvik som kan påvirke sikkerhet
eller bruk, og registrere dette ved innsjekk/utlevering i Campr-systemet.
F. Innlevering, oppgjør og tilleggskostnader
Gjennomføre digital innsjekk og utsjekk, herunder bekrefte kjøretøyets tilstand,
kjørelengde/drivstoffnivå (der relevant) og eventuelle avvik/tilleggskostnader.
Registrere og dokumentere eventuelle tilleggskostnader (for eksempel
bompasseringer, ferger, bøter, rengjøring eller skader) i henhold til Camprs rutiner, slik
at korrekt oppgjør kan gjennomføres.
G. Avvik og avpublisering
Umiddelbart avpublisere kjøretøyet og informere Campr dersom kjøretøyet ikke lenger
oppfyller kravene for utleie, og håndtere pågående bookinger i tråd med vilkårene.
3.8 Innsjekk og utsjekk
Innsjekk og utsjekk skal gjennomføres digitalt i Campr-appen for å dokumentere
kjøretøyets tilstand ved start og slutt av leieperioden.
Ved innsjekk skal Partene, så langt praktisk mulig, registrere og dokumentere:
kjøretøyets tilstand (eksteriør/interiør) og eventuelle eksisterende skader/avvik,
kilometerstand og drivstoffnivå der dette er relevant,
at avtalt utstyr/tilbehør er til stede.
Ved utsjekk skal Partene, så langt praktisk mulig, registrere og dokumentere:
kjøretøyets tilstand ved tilbakelevering,
eventuelle nye skader, mangler eller avvik fra innleveringskrav,
relevante nøkkeldata (kilometerstand, drivstoffni mv. der relevant).
Dersom Partene ikke er enige om et forhold, skal uenigheten beskrives i Campr-
systemet, og forholdet skal dokumenteres med foto.
3.9 Tilleggstjenester og ekstrakostnader
Tilleggstjenester og tilleggsposter kan avtales som del av bookingen dersom dette
fremgår av annonsen og/eller bestillingen (for eksempel sengetøy, campingutstyr,
ekstra kilometer, utlevering/innlevering utenfor standard sted/tid eller andre avtalte
ytelser).
Alle tilleggstjenester, gebyrer og satser skal fremgå tydelig i bestillingsoversikten før
booking bekreftes.
Håndtering av ekstrakostnader
Campr tilbyr en digital løsning for å etterregistrere ekstrakostnader, herunder blant
annet bompenger, bøter og ferjekostnader, etter endt leie. Eier gjennomfører dette ved
å laste opp kvitteringer i appen eller på campr.no innen 10 dager etter utsjekk. Krav
som ikke registreres og dokumenteres innen fristen kan avvises.
3.10 Retur, rengjøring og innleveringskrav
Leietaker skal returnere kjøretøyet til avtalt tid og sted og i vesentlig samme stand som
ved utlevering, med alt avtalt utstyr og tilbehør intakt, med mindre annet er avtalt
skriftlig via Campr.
Med mindre annet er avtalt, skal Leietaker ved innlevering som minimum:
fjerne søppel og personlige eiendeler,
rydde synlig l og matrester,
tømme og rengjøre kjøleskap/fryser,
tømme toalett/kassett og spill-/gråvannstank
Dersom kjøretøyet leveres tilbake i en tilstand som avviker fra avtalte innleveringskrav,
kan Eier kreve dokumenterte tilleggskostnader for nødvendig rengjøring/tømming i
tråd med Camprs rutiner (for eksempel foto, beskrivelse og eventuelt kvittering/sats
der dette kreves).
3.11 Skadeomfang og definisjoner
I dette kapittelet gjelder følgende definisjoner og avgrensninger knyttet til skader,
avvik og kostnader:
Skade:
Enhver fysisk skade på kjøretøyet eller utstyr, herunder (men ikke begrenset til)
karosseri-/lakksskader, bulker, riper, skader på glass, interiør, tekniske komponenter,
dekk/felg, understell og fastmontert utstyr.
Funksjonssvikt:
Feil eller mangler som påvirker kjøretøyets bruk, sikkerhet eller lovlighet, herunder
varsellamper, elektriske feil, lekkasjer, motor-/drivlinjeproblemer, bremsesvikt eller
andre tekniske avvik.
Kosmetisk slitasje (normal slitasje):
Mindre merker og bruksspor som er forventet ved normal bruk, og som ikke påvirker
funksjon eller sikkerhet, forutsatt at dette ikke overstiger det som med rimelighet kan
forventes for kjøretøyets alder og kjørelengde, og som ikke krever reparasjon eller
utskiftning.
Unormal slitasje/bruk:
Slitasje eller skade som skyldes uforsvarlig bruk, manglende aktsomhet eller bruk i
strid med Leieavtalen, herunder overbelastning, kjøring på uegnede veier/terreng, feil
bruk av utstyr eller manglende vedlikehold i leieperioden.
Mangler:
Fravær av utstyr, nøkler, dokumenter eller annet som ifølge annonse/Leieavtale skal
følge kjøretøyet ved utlevering, samt manglende rengjøring eller tømming i henhold til
innleveringskrav.
Avgrensning mellom normal og unormal slitasje
Med normal slitasje menes mindre bruksspor som med rimelighet kan forventes ved
ordinær bruk i leieperioden, og som ikke påvirker kjøretøyets funksjon eller sikkerhet
og ikke krever reparasjon eller utskiftning.
lgende anses som normal slitasje, forutsatt at det ikke foreligger funksjonssvikt
eller behov for reparasjon:
Overflatestriper/riper i lakk eller plast inntil 5 cm per skadepunkt.
Steinsprut i frontrute inntil 3 mm per punkt, forutsatt at dette ikke ligger i førers
synsfelt (synsfelt A) og ikke har utviklet seg til sprekk.
Små merker i interiør (stoff/plast) inntil 2 cm, uten hull, rifter eller varig
deformasjon.
lgende anses som skade/unormal slitasje og kan danne grunnlag for krav:
Bulker eller deformasjoner uansett størrelse.
Riper/striper som er over 5 cm eller som krever lakkeringsarbeid.
Skader på glass, herunder:
Steinsprut over 3 mm
Steinsprut i synsfelt A
Alle typer sprekker eller stjerner
Skader på øvrige glassflater, speil eller lys
Hull, rifter, brennmerker, flekker som ikke lar seg fjerne med normal rengjøring,
eller lukt (f.eks. røyk eller dyr) som krever profesjonell rens eller annet tiltak.
Funksjonssvikt, feil eller avvik som medrer behov for reparasjon eller
utskiftning.
3.12 Fotodokumentasjon og kvalitetskrav
For å sikre en korrekt og effektiv behandling av oppgjør, depositum og eventuelle krav
om skader eller tilleggskostnader, skal Partene dokumentere kjøretøyets tilstand ved
innsjekk og utsjekk med foto i Campr-appen (eller etter Camprs anvisning ved tekniske
problemer).
Krav til fotodokumentasjon
Bildene bør som minimum vise:
Utsiden: alle sider, front og bak, og synlige skader.
Innsiden: sitte- og soveplasser, kjøkken, bad/toalett og gulv.
Viktige punkter: dekk/felger, frontrute og andre glassflater, speil og markise
(der det finnes).
Nøkkeldata: kilometerstand og drivstoffnivå på motorisert kjøretøy.
Utstyr som følger med leien, der dette er relevant.
Krav til bilder:
Bildene skal være tydelige og tatt slik at eventuelle skader vises godt.
Skader bør ha både oversiktsbilde og nærbilde, helst med noe å måle mot
(f.eks. bankkort).
Bildene skal tas rett før/etter innsjekk/utsjekk og lastes opp innen fristene i
Campr.
Mangelfull eller manglende fotodokumentasjon kan føre til forsinket oppgjør eller at
krav blir avslått.
Camprs rolle og ansvar:
Campr kontrollerer at krav er sendt innen frist og at det følger med nødvendig
dokumentasjon. Campr gjør normalt ikke teknisk vurdering av skadeomfang eller skyld,
med mindre noe annet er avtalt, og oppgjør følger Camprs rutiner.
Skader eller mangler som ikke kan dokumenteres å ha oppstått i leieperioden, kan ikke
belastes den andre Parten. Skader som er dokumentert ved innsjekk, kan ikke kreves
dekket av leietaker.
3.13 Eierens tilstedeværelse og ansvar
Eier skal som hovedregel være tilgjengelig ved utlevering og innlevering, enten fysisk
eller digitalt, for å sikre at innsjekk og utsjekk gjennomføres korrekt og at Partene er
enige om kjøretøyets tilstand.
Utlevering: Eier skal legge til rette for at Leietaker får nødvendig informasjon om
kjøretøyets bruk, sikkerhet, nøkkelrutiner og utstyr. Eier skal også bidra til at eventuelle
eksisterende skader og avvik registreres ved innsjekk.
Innlevering: Eier skal medvirke til at utsjekk gjennomføres og at eventuelle nye skader,
mangler eller tilleggskostnader registreres i tråd med Camprs rutiner.
Delegert overlevering: Dersom Eier benytter tredjepart til utlevering/innlevering (for
eksempel familiemedlem eller stedfortreder), er Eier fortsatt ansvarlig for at prosessen
gjennomføres korrekt og at all relevant informasjon og dokumentasjon registreres. Eier
er også ansvarlig for at tredjeparten har tilstrekkelig fullmakt og kunnskap til å
gjennomføre prosessen.
Nøkler og tilgang: Eier er ansvarlig for at Leietaker får tilgang til korrekte nøkler,
dokumenter og avtalt utstyr ved utlevering, og at rutiner for tilbakelevering er tydelig
kommunisert.
Dersom Eier ikke medvirker til innsjekk/utsjekk eller ikke er tilgjengelig i rimelig grad,
kan dette føre til forsinket oppgjør og/eller at krav og oppgjør behandles ut fra den
dokumentasjon som er registrert i Campr-systemet innen gjeldende frister.
3.14 Frist for utsjekk og tap av krav
Eier skal gjennomføre utsjekk og ferdigstille dokumentasjon av kjøretøyets tilstand i
Campr-appen innleveringstidspunktet. Utsjekken skal gjennomføres i samsvar med
Camprs rutiner og skal som minimum omfatte:
fotodokumentasjon av kjøretøyets eksteriør og interiør,
registrering av eventuelle nye skader, mangler, avvik fra innleveringskrav og
behov for ekstra rengjøring,
registrering av relevante kkeldata (der dette er relevant), som kjørelengde og
drivstoffnivå.
Dersom Eier mener at Leietaker har påført skade, etterlatt mangler eller påført
tilleggskostnader, må dette registreres i Campr innen fristen sammen med tilstrekkelig
dokumentasjon. Krav som ikke er registrert og dokumentert innen fristen kan avvises.
Dersom utsjekk ikke gjennomføres innen fristen, kan Campr avvise krav om trekk fra
depositum, etterfakturering eller annen tilleggsbetaling som forutsetter utsjekk og
dokumentasjon innen fristen. Dette gjelder også der manglende utsjekk medfører at
det ikke foreligger nødvendig dokumentasjon for å knytte skader, mangler eller avvik til
den aktuelle leieperioden.
Dersom særskilte forhold hindrer gjennomføring av utsjekk innen fristen (for eksempel
akutt sykdom, uforutsette hendelser eller tekniske problemer), skal Eier varsle Campr
uten ugrunnet opphold og be om forlengelse. Eventuell forlengelse gis etter Camprs
anvisning og må re bekreftet skriftlig i henhold til punkt 2.4 for å re gyldig.
Bestemmelsen i dette punktet begrenser ikke Eiers rettigheter etter ufravikelig
lovgivning, men gjelder som prosedyrevilkår for behandling av krav gjennom Campr.
3.15 Meldeplikt ved uhell og viltskader
Ved skade, kollisjon, tyveri, brann eller uhell skal Leietaker uten ugrunnet opphold
kontakte Eier og ved behov politiet. Leietaker skal også varsle Campr via
plattformen/appen så snart som mulig. Dette gjelder særlig ved:
personskader
påkjørsel av dyr eller vilt
tyveri, innbrudd eller hærverk
brann- eller røykutvikling
kjøretøy som ikke kan flyttes eller er til hinder for trafikken
Leietaker skal iverksette rimelige tiltak for å begrense skadeomfanget og sikre
kjøretøyet, dersom dette kan gjøres uten risiko for liv og helse. Leietaker er ansvarlig
for å dokumentere hendelsen med bilder og fylle ut skademelding i samarbeid med
Eier, herunder registrering i Campr-appen der dette er tilgjengelig.
Dersom hendelsen etter gjeldende regler skal meldes til politiet eller den som
håndterer skadedekningen for kjøretøyet, skal Leietaker gjøre dette uten ugrunnet
opphold. Kopi av eventuell politianmeldelse skal oversendes Campr.
Unnlatelse av å melde eller dokumentere skade eller uhell i henhold til dette punktet
kan føre til bortfall av kompensasjonsdekning og erstatningsansvar for Leietaker.
3.16 Bruk utenfor Norge og geografiske begrensninger
Kjøretøyet kan kun tas ut av Norge dersom dette fremgår eksplisitt i annonsen, eller
dersom Eier har gitt dokumenterbart skriftlig samtykke (fortrinnsvis via Campr). Det er
Leietakers ansvar å sikre at reisen skjer til land og områder som er tillatt i henhold til
Camprs vilkår og eventuelle kompensasjonsvilkår.
Det er strengt forbudt å benytte kjøretøyet i områder der Utenriksdepartementet
fraråder reiser, eller hvor det foreligger risiko for krig, væpnet konflikt eller alvorlig uro.
Ved overtredelse kan dekning under Camprs kompensasjonsordning, samt andre
rettigheter til dekning eller erstatning, bortfalle, og Leietaker kan holdes økonomisk
ansvarlig for tap og kostnader som oppstår.
Ved utreise fra Norge uten nødvendig tillatelse påløper et gebyr i henhold til gjeldende
prisliste. Leietaker kan også holdes ansvarlig for alle skader og kostnader som oppstår
som følge av bruken.
3.17 Kjørelengde, drivstoff og avviksterskler
Leietaker skal levere tilbake kjøretøyet med minst samme drivstoffnivå som ved
henting, dokumentert ved inn- og utsjekk i Campr. Avvik på mer enn 10 %
drivstoffmåleren kan gi grunnlag for etterfakturering i henhold til gjeldende satser og
dokumentasjon.
Kjørelengde utover avtalt grense faktureres etter satser angitt i annonsen og/eller
Leieavtalen, basert på registrert kilometerstand ved inn- og utsjekk.
3.18 Ulovlig bruk og misbruk av kjøretøy
Det er forbudt å bruke kjøretøyet til ulovlige formål, herunder (uten begrensning)
smugling, transport av ulovlige rusmidler eller annen kriminell virksomhet. Leietaker
holdes ansvarlig for bøter, gebyrer, beslag, tap og kostnader som følge av slik bruk, og
forholdet kan bli politianmeldt.
Ved ulovlig bruk eller misbruk kan dekning under Camprs kompensasjonsordning, samt
andre rettigheter til dekning eller erstatning, bortfalle, og leieforholdet kan avsluttes
med umiddelbar virkning.
4. Betaling og økonomi
4.1 Pris og betalingsflyt
4.1.1 Prisfastsettelse og prisvisning
Eier fastsetter leiepris og eventuelle priser for tillegg (for eksempel utstyr, ekstra
kilometer og andre valg) i Campr. Totalprisen som vises for Leietaker i
bestillingsprosessen (bestillingsoversikten) er den gjeldende prisen for den aktuelle
bookingen på tidspunktet den bekreftes. Leietaker plikter å kontrollere prisdetaljene
før booking bekreftes.
4.1.2 Hva totalprisen består av
Totalprisen for en booking kan bestå av:
a) leiebeløp,
b) tilleggstjenester og valg Leietaker legger til,
c) eventuelle gebyrer som fremgår i bestillingsoversikten, og
d) andre prisposter som fremgår av bookingen.
Eventuelt depositum reserveres/belastes separat etter reglene i punkt 4.2.
4.1.3 Betalingssning og betalingsmetode
Betaling skjer gjennom Camprs betalingsløsning levert av tredjeparts
betalingsleverandør. Leietaker må ha en gyldig betalingsmetode registrert for å kunne
gjennomføre booking. Campr lagrer ikke kortinformasjon.
4.1.4 Reservasjon og belastning
Ved bekreftet booking kan Campr (via betalingsleverandøren) foreta autorisasjon
(reservasjon) og/eller belastning av totalprisen i henhold til den betalingsflyten som
gjelder for Campr og som fremgår av bestillingsoversikten. Tidspunkt og metode for
reservasjon/belastning kan variere basert på betalingsmetode, bank og tekniske
forhold. Leietaker plikter å sørge for at betalingsmetoden er gyldig og har tilstrekkelig
dekning.
4.1.5 Betalingsmislighold og mislykket betaling
Dersom reservasjon eller belastning ikke kan gjennomføres, kan Campr avvise, sette
på vent eller kansellere bookingen. Campr kan også kreve at Leietaker oppdaterer
betalingsmetode før utlevering, forlengelse eller andre endringer kan godkjennes.
4.1.6 Endringer i booking og prisjusteringer
Endringer i leieperiode, pris eller andre vilkår som påvirker prisen, må gjennomføres via
Campr for å være gyldige. Dersom endringer medfører prisjustering, kan Campr foreta
ny reservasjon/belastning i henhold til oppdatert bestillingsoversikt.
4.1.7 Utbetaling til Eier
Oppgjør til Eier skjer via Campr i henhold til Camprs utbetalingsrutiner. Campr kan
holde tilbake eller justere utbetaling helt eller delvis dersom dette er nødvendig for å
håndtere:
a) utestående eller omtvistede beløp knyttet til bookingen,
b) avbestilling, refusjon eller korrigering av feil, eller
c) forhold som tilsier økt risiko for svindel, misbruk eller brudd på vilkårene.
4.1.8 Valuta, avrunding og åpenbare feil
Alle beløp oppgis normalt i norske kroner (NOK) med mindre annet fremgår. Avrunding
kan forekomme. Ved åpenbar feil i prisvisning eller beregning kan Campr korrigere eller
annullere bookingen etter å ha varslet Partene. Eventuelle belastede beløp refunderes
i tråd med Camprs rutiner.
4.2 Depositum og forsinket betaling
4.2.1 Depositum forl og etablering
Campr krever depositum for å sikre dekning av krav som kan oppstå i forbindelse med
leieforholdet, herunder skader, mangler, brudd på innleveringskrav og
tilleggskostnader. Depositumets størrelse fremgår av bestillingsoversikten og/eller
annonsen.
4.2.2 Reservasjon/belastning av depositum
Depositum håndteres via Camprs betalingsløsning. Depositum trekkes fra Leietakers
betalingsmetode i henhold til gjeldende betalingsflyt og bestillingsinformasjonen.
Leietaker plikter å sørge for at betalingsmetoden er gyldig og har tilstrekkelig dekning
10 dager før leiestart.
4.2.3 Frigivelse av depositum
Dersom det ikke registreres krav i henhold til vilkårene, frigjøres depositum etter at
leieforholdet er avsluttet og utsjekk er gjennomført innen fristene i vilkårene. Frigivelse
betyr at eventuell reservasjon oppheves. Tidspunktet for når beløpet blir tilgjengelig
for Leietaker avhenger av bank/betalingsutsteder og ligger utenfor Camprs kontroll.
4.2.4 Bruk av depositum og dokumentasjonskrav
Dersom Eier registrerer og dokumenterer et krav i Campr innen gjeldende frister
(herunder punkt 3.113.14), kan Campr gjennom plattformens betalingsflyt belaste
og/eller opprettholde trekk av depositumet helt eller delvis for å håndtere kravet,
forutsatt at kravet er støttet av nødvendig dokumentasjon i Campr-systemet (for
eksempel foto, registreringer, kvitteringer eller annen relevant underbygging).
Depositum kan ikke benyttes for krav som ikke er registrert og dokumentert i tråd med
vilkårene.
4.2.5 Delvis dekning og restkrav
Dersom et krav overstiger depositumet, er Leietaker ansvarlig for resterende beløp
etter reglene i punkt 4.3 og øvrige relevante bestemmelser. Dersom depositumet
overstiger endelig krav, frigjøres resterende del.
4.2.6 Tvist om krav og håndtering av depositum
Dersom Leietaker bestrider et krav som Eier har registrert i Campr, kan Campr
midlertidig opprettholde reservasjon av den delen av depositumet som kravet gjelder, i
den perioden som er nødvendig for å håndtere registrerte krav etter Camprs rutiner og
gjeldende frister, og senest til kravet er avklart mellom Partene eller Camprs
behandling av kravet i plattformen avsluttes etter vilkårene. Partene gis i denne
perioden anledning til å laste opp og utveksle relevant dokumentasjon i Campr-
systemet.
Campr er ikke part i Leieavtalen og fungerer ikke som megler, tvisteløser eller
sakkyndig. Campr tar derfor ikke stilling til ansvar, skyld eller omfang, utover å
administrere prosessen og sikre at krav kun håndteres i Campr når de er registrert
innen frister og dokumentert i tråd med vilkårene.
Camprs håndtering etter dette punktet er en administrativ prosess og utgjør ikke en
avgjørelse av Partenes underliggende krav.
Dersom Partene ikke blir enige innen Camprs angitte frister eller prosess, må kravet
håndteres direkte mellom Partene eller via ordinære tvisteløsningsmekanismer. Campr
kan da avslutte behandlingen av kravet i plattformen og frigjøre reservasjonen (helt
eller delvis) i samsvar med vilkårenes frister og prosessuelle regler, basert på hva som
er registrert i Campr innen frist. Denne bestemmelsen begrenser ikke Partenes
rettigheter etter ufravikelig lovgivning.
4.2.7 Forsinket betaling og manglende dekning
Dersom betaling (leiebeløp, gebyrer, depositum eller andre beløp) ikke kan belastes
som forutsatt, kan Campr:
a) kreve at Leietaker oppdaterer betalingsmetode innen en angitt frist,
b) suspendere eller kansellere bookingen, og/eller
c) nekte utlevering eller forlengelse av leieforholdet.
Dersom bookingen suspenderes eller kanselleres som følge av forsinket betaling eller
manglende dekning, anses bookingen som misligholdt av Leietaker. I slike tilfeller har
Leietaker ikke krav på tilbakebetaling av bookingbeløpet, inkludert leiebeløp, gebyrer,
tillegg og øvrige kostnader.
4.2.8 Purregebyr, renter og inndrivelse
Ved manglende betaling av forfalte beløp kan Campr og/eller betalingsleverandør (eller
eventuell fordringshaver) iverksette purring og inndrivelse i samsvar med gjeldende
rett. Eventuelle purregebyr og forsinkelsesrenter kan løpe etter lovens satser, samt
nødvendige kostnader knyttet til inndrivelse.
4.2.9 Sperring og oppgjør
Campr kan midlertidig sperre konto og/eller holde tilbake utbetalinger til Eier dersom
dette er nødvendig for å håndtere utestående krav, betalingsmislighold eller risiko for
misbruk.
4.3 Ekstrakostnader og kompensasjon
4.3.1 Hva som regnes som ekstrakostnader
Ekstrakostnader er kostnader som oppstår i tilknytning til leieforholdet og som ikke
inngår i leiebeløpet. Dette kan omfatte, uten begrensning: bompasseringer, ferger,
parkering, bøter/gebyrer, etterfylling av drivstoff/AdBlue/spylervæske, ekstra
rengring, tømming av toalett/avfall, manglende eller ødelagt utstyr, forsinket
innlevering, samt kostnader knyttet til skade i henhold til punkt 3.113.14.
4.3.2 Registrering og dokumentasjon (vilkår for behandling i Campr)
Krav om ekstrakostnader og/eller kompensasjon skal registreres i Campr og
dokumenteres i tråd med Camprs rutiner. Dokumentasjon kan være kvitteringer, bilder,
skjermbilder, rapporter og/eller annen relevant underbygging. Krav som ikke er
registrert og dokumentert i henhold til frister og krav til fotodokumentasjon, kan
avvises.
4.3.3 Etterfakturering og trekk
Der Campr tilbyr funksjonalitet for dette, kan ekstrakostnader etterfaktureres Leietaker
og/eller dekkes ved trekk i depositum, basert på innsendt dokumentasjon og
registrerte opplysninger fra bookingen (herunder inn-/utsjekk). Campr kan samtidig
kreve at beløpet dekkes direkte mellom Partene dersom forholdet faller utenfor
plattformens støtte eller frister.
4.3.4 Forhåndsfastsatte gebyrer og satser
For enkelte typer avvik kan Campr benytte forhåndsfastsatte gebyrer og/eller satser
(for eksempel administrasjonsgebyr, manglende rengjøring, drivstoffavvik, overkjørte
kilometer eller sen innlevering), når dette fremgår av annonse, prisliste og/eller den
konkrete bookingen. Slike gebyrer og satser gjelder kun i den utstrekning de er
kommunisert på forhånd og kan underbygges av inn-/utsjekk eller annen relevant
dokumentasjon.
4.3.5 Bøter, gebyrer og overtredelser
Leietaker er ansvarlig for bøter, kontrollavgifter, parkeringsgebyrer, bomkrav og øvrige
offentlige eller private gebyrer som påløper i leieperioden som følge av bruk av
kjøretøyet. Dersom slike krav faktureres Eier eller Campr i ettertid, kan beløpet
viderefaktureres Leietaker mot dokumentasjon.
4.3.6 Kompensasjon ved brudd Leieavtalen
Kompensasjon kan kreves der en Part misligholder Leieavtalen eller vilkårene (for
eksempel ved manglende utlevering, vesentlige avvik fra annonse, ulovlig bruk, skade,
eller forsinket innlevering), i den grad kravet kan dokumenteres og er i samsvar med
gjeldende rett. Eventuell kompensasjon begrenses til dokumentert økonomisk tap,
med mindre annet følger av ufravikelig lovgivning.
4.3.7 Tvist
Campr fungerer ikke som megler eller tvisteløser og tar ikke stilling til ansvar eller
skyld. Dersom Partene er uenige om et krav, må dette løses mellom Partene eller
gjennom ordinære tvisteløsningsmekanismer. Campr kan avgrense sin håndtering til
prosessuelle forhold, herunder frister, registrering og krav til dokumentasjon.
5. Campr Trygghetsordning
Dette kapittelet regulerer Campr AS’ (“Campr”) skadehåndterings- og
kompensasjonsordning for Eiere (“Campr Trygghetsordning”) og den valgfrie
tilleggstjenesten for Leietakere (“Campr Plus”).
Campr Trygghetsordning er en integrert del av tjenesten og kan gi økonomisk
kompensasjon til Eier ved visse typer skader som oppstår i løpet av en bekreftet
leieperiode, forutsatt at vilkårene i dette kapittelet er oppfylt.
Campr Trygghetsordningen er ikke en forsikring, og Campr er ikke et
forsikringsselskap. Ordningen erstatter ikke Eiers plikt til å ha lovpålagt
motorvognforsikring.
5.1 Forutsetninger for kompensasjon
For at Campr skal kunne vurdere kompensasjon under Campr Trygghetsordning, må
følgende forutsetninger re oppfylt:
Skaden må ha oppstått i løpet av en bekreftet leieperiode formidlet via Campr.
Skaden må være meldt til Campr innen fastsatt frist og gjennom Camprs
skadeprosess.
Skaden må være tilstrekkelig dokumentert, herunder med bilder, beskrivelse og
eventuelle kostnadsestimater eller reparasjonsdokumentasjon.
Leietakers depositum skal alltid benyttes først der dette er aktuelt.
Eier må ha fulgt Camprs gjeldende vilkår for utleie, inn- og utsjekk.
Manglende oppfyllelse av ovennevnte kan medføre at kompensasjon ikke ytes.
5.2 Skader opptil 20 000 kroner
Ved skader med en dokumentert reparasjonskostnad på inntil 20 000 kroner, kan
Campr etter egen vurdering yte kompensasjon direkte til eier uten krav om at skaden
meldes på eiers ordinære kaskoforsikring.
I slike tilfeller:
Leietakers depositum trekkes alltid først.
Eventuell ytterligere kompensasjon vurderes av Campr innenfor rammene av
Trygghetsordningen.
Campr overtar ikke risikoen for skaden, og har ingen plikt til å dekke full
reparasjonskostnad.
5.3 Skader over 20 000 kroner krav om kaskoforsikring
Ved skader med dokumentert reparasjonskostnad som overstiger 20 000 kroner,
forutsetter Campr Trygghetsordning at eier håndterer skaden gjennom kjøretøyets
ordinære kaskoforsikring.
Campr overtar ikke ansvar for selve skadeoppgjøret mellom eier og eiers
forsikringsselskap, og Trygghetsordningen innebærer ingen overtakelse av
forsikringsrisiko.
Når vilkårene i dette kapittelet er oppfylt, og skaden er ferdig behandlet av eiers
forsikringsselskap, yter Campr kompensasjon i samsvar med punkt 5.4.
5.4 Kompensasjon ved bruk av kaskoforsikring
Ved skader som er håndtert gjennom eiers ordinære kaskoforsikring i henhold til punkt
5.3, og forutsatt at vilkårene i dette kapittelet er oppfylt, yter Campr kompensasjon til
eier innenfor følgende rammer:
Egenandel:
Campr kompenserer dokumentert egenandel på eiers kaskoforsikring, inntil 10
000 kroner per skade.
Skadekompensasjon:
Campr yter kompensasjon tilsvarende 15 % av godkjent skadetakst, begrenset
oppad til 20 000 kroner per skade.
Kompensasjon forutsetter at:
skaden gjelder et bekreftet leieforhold formidlet via Campr, og
eier fremlegger dokumentasjon for gjennomført skadeoppgjør fra sitt
forsikringsselskap.
Campr overtar ikke ansvar for selve skadeoppgjøret og dekker ikke
reparasjonskostnader utover kompensasjonen beskrevet ovenfor.
5.5 Tapt leieinntekt
Dersom et kjøretøy som følge av en kvalifiserende skade blir midlertidig utilgjengelig
for videre utleie, og dette medrer bortfall av bekreftede leieforhold formidlet via
Campr, yter Campr kompensasjon for tapt leieinntekt innenfor rammene nedenfor,
forutsatt at vilkårene i dette kapittelet er oppfylt.
Kompensasjonen utgjør:
50 % av dokumentert leieinntekt, og er begrenset oppad til
o 20 000 kroner per skade for bobil, og
o 8 000 kroner per skade for campingvogn.
Kompensasjon for tapt leieinntekt forutsetter at:
leieforholdet var bekreftet i Campr på tidspunktet for skaden,
kjøretøyet ikke kunne benyttes som følge av den aktuelle skaden, og
perioden for tapt leie kan dokumenteres.
Kompensasjon gis kun for faktisk tapt inntekt, og omfatter ikke:
forventet, potensiell eller hypotetisk leie,
egen bruk av kjøretøyet,
perioder uten bekreftet booking.
5.6 Depositum
Ved skade som oppstår i løpet av et leieforhold formidlet via Campr, benyttes
leietakers depositum alltid først til å dekke dokumenterte kostnader knyttet til skaden.
Depositumets størrelse er:
10 000 kroner per skade for leietakere uten Campr Plus
5 000 kroner per skade for leietakere som har kjøpt Campr Plus
Campr avgjør om, og i hvilken utstrekning, depositum skal trekkes basert på:
dokumentert skade,
innsendt skadesak fra partene, og
vilkårene i dette kapittelet.
Bruk av depositum påvirker ikke Camprs kompensasjonordning i henhold til punktene
5.4 (egenandel og skadekompensasjon) og 5.5 (tapt leieinntekt), forutsatt at vilkårene
for disse punktene er oppfylt.
Dersom skaden behandles gjennom eiers forsikring, og egenandelen dekkes av Campr
Trygghetsordning, skal leietakers depositum likevel benyttes fullt ut inntil fastsatt
beløpsgrense (10 000 kr uten Campr Plus / 5 000 kr med Campr Plus). Beløpet
refunderes ikke selv om eiers egenandel er lavere.
5.7 Begrensninger og unntak
Campr Trygghetsordning gir ikke kompensasjon for forhold som faller utenfor
rammene av ordningen, herunder:
normal slitasje, aldring eller mangelfullt vedlikehold
kosmetiske merker eller mindre skader som ikke påvirker kjøretøyets funksjon
eller verdi
tekniske, mekaniske eller elektriske feil som ikke kan knyttes direkte til
leieforholdet
skader eller kostnader som skyldes forhold før eller etter leieperioden
indirekte tap, følgeskader eller økonomisk tap utover det som eksplisitt fremgår
av disse vilkårene
tap eller skade på løsøre, personlig eiendom eller utstyr som ikke er fast
montert i kjøretøyet
kostnader knyttet til redning, veihjelp eller berging
tap, skade eller utskifting av nøkler
Campr yter heller ikke kompensasjon for skader som:
ikke er tilstrekkelig dokumentert, eller
ikke kan knyttes direkte til et bekreftet leieforhold formidlet via Campr.
5.8 Saksbehandling og frister
Skader som ønskes behandlet under Campr Trygghetsordning må meldes via Camprs
digitale skadeskjema senest 36 timer etter avsluttet leieforhold, med mindre annet er
avtalt skriftlig.
Campr kan be om ytterligere dokumentasjon dersom dette er nødvendig for å
behandle saken.
Manglende dokumentasjon eller overskridelse av frist kan medføre at kompensasjon
ikke ytes.
5.9 Vedtak og utbetaling
Campr behandler skadesaker basert på innsendt dokumentasjon og opplysninger
registrert i Camprs systemer.
Campr gjennomfører en administrativ vurdering av dokumentasjon som mottas i
skade- eller refusjonssaker. Formålet er å håndtere depositum og oppgjør i tråd med
dokumentert informasjon.
Camprs vurdering er ikke bindende for Partene utover den rent praktiske håndteringen
av midler innenfor plattformens rammer. Uenigheter om ansvar eller erstatningsbeløp
må løses direkte mellom Partene eller gjennom ordinære tvisteløsningsorganer.
5.10 Campr Plus tilleggstjeneste for leietakere
Campr Plus er en valgfri tilleggstjeneste som leietaker kan kjøpe i forbindelse med et
leieforhold formidlet via Campr. Campr Plus gir leietaker utvidede fordeler ved skade
og driftsavbrudd, innenfor rammene beskrevet nedenfor.
Campr Plus er ikke en forsikring, og gir ikke leietaker rett til erstatning utover det som
eksplisitt fremgår av dette punktet.
a) Redusert depositum
Ved kjøp av Campr Plus reduseres leietakers depositum fra 10 000 kroner til 5 000
kroner.
Dersom det oppstår skade i leieperioden, trekkes leietaker maksimalt 5 000 kroner per
skade i depositum. Eventuell differanse opp til ordinært depositum kan kompenseres
av Campr til eier i henhold til Campr Trygghetsordning.
b) Kompensasjon ved avbrutt ferie
Dersom leieforholdet må avbrytes som følge av skade som gjør kjøretøyet ubrukelig for
videre bruk, yter Campr kompensasjon til leietaker på 1 500 kroner per døgn for
resterende leiedager.
Kompensasjonen:
gjelder kun ved dokumentert avbrudd i leieforholdet
gjelder kun for dager som faktisk gjenstår av leieperioden
er begrenset til leieforhold formidlet via Campr
Kompensasjonen utbetales ikke dersom avbruddet skyldes forhold som leietaker selv
er ansvarlig for.
c) Teknisk assistanse (Gjelder i perioden juni september)
Campr Plus gir leietaker tilgang til telefonbasert teknisk assistanse under leieperioden.
Tjenesten består av veiledning og rådgivning per telefon, og omfatter ikke fysisk
utrykning, redning, veihjelp eller dekning av kostnader knyttet til slike tjenester.
Eventuelle kostnader for berging, veihjelp eller reparasjon dekkes ikke av Campr Plus
og håndteres i henhold til kjøretøyets ordinære forsikring eller leietakers ansvar.
d) Begrensninger
Campr Plus gir ikke rett til:
dekning av reparasjonskostnader
dekning av skader på kjøretøyet
kompensasjon for indirekte tap
dekning utover det som eksplisitt fremgår av dette punktet
Campr forbeholder seg retten til å avslå kompensasjon dersom vilkårene for Campr
Plus ikke er oppfylt eller dokumentasjon mangler.
5.11 Regress og forskuttering
Campr kan forskuttere kostnader som bompasseringer, bøter og lignende, og kreve
regress fra Leietaker.
5.12 Standardiserte gebyrer
Ved brudd på eksplisitte leiebetingelser kan følgende gebyrer ilegges:
Røyking: kr 10 000
Kjæledyr der dette ikke er tillatt: kr 5 000
Utenlandsk reise uten tillatelse: kr 5 000
Festivalbruk der det er forbudt: kr 5 000
Eier må kunne dokumentere forholdet.
Eier må kunne dokumentere bruddet, for eksempel gjennom fotodokumentasjon,
registreringer i Campr og/eller annen relevant dokumentasjon. Campr kan justere
gebyrsatser over tid, og til enhver tid gjeldende satser vil fremgå av Camprs prisliste
eller tjenestebeskrivelse.
6. Rettigheter og plikter
6.1 Immaterielle rettigheter (IP)
Alle immaterielle rettigheter til Campr-plattformen, inkludert programvare, design,
tekst, databaser, struktur, varemerker, kjennetegn, domenenavn,
forretningshemmeligheter og metodeverk, tilhører Campr eller Camprs lisensgivere,
med mindre annet er uttrykkelig angitt.
Brukeren gis en begrenset, ikke-eksklusiv, ikke-overførbar og tilbakekallelig rett til å
bruke plattformen i samsvar med disse vilkårene. Brukeren har ikke rett til å:
kopiere, endre, dekompilere, reversere eller forsøke å utlede kildekode,
omgå tekniske begrensninger eller sikkerhetsmekanismer,
bruke Camprs innhold/struktur (herunder data, priser, tilgjengelighet) til
scraping, datainnsamling eller konkurrerende virksomhet uten skriftlig
samtykke.
Brukerinnhold. Brukeren beholder rettighetene til innhold som lastes opp eller
publiseres via plattformen (for eksempel bilder, tekst, annonser, meldinger), men gir
Campr en vederlagsfri, ikke-eksklusiv, verdensomspennende lisens til å lagre, bruke,
kopiere, distribuere, vise og gjøre nødvendig bearbeidelse av slikt innhold i den grad
det er nødvendig for å levere og markedsføre tjenesten (inkludert visning i søk,
annonser og kommunikasjonsflyt). Lisensen opphører når innholdet slettes fra
plattformen, med unntak for innhold som må oppbevares av dokumentasjons-,
sikkerhets- eller lovpålagte hensyn.
Brukeren garanterer at vedkommende har nødvendige rettigheter til å publisere
brukerinnhold, og at slik publisering ikke krenker tredjeparts rettigheter.
6.2 Kontomisbruk og sikkerhet
Brukeren skal opptre aktsomt og bidra til sikker bruk av Campr. Dette innebærer blant
annet:
å holde innloggingsinformasjon konfidensiell,
å ikke la andre bruke kontoen,
å sikre at kontaktinformasjon og betalingsinformasjon er oppdatert,
å varsle Campr uten ugrunnet opphold ved mistanke om uautorisert bruk, tap
av enhet, phishing eller sikkerhetsbrudd.
Det er ikke tillatt å:
opprette konto med uriktig identitet eller bruke andres identitet,
omgå eller manipulere verifiserings-, betalings- eller sikkerhetsmekanismer,
forsøke å skaffe uautorisert tilgang til kontoer, systemer eller data,
bruke automatiserte metoder (bots/scraping) som kan forstyrre tjenesten.
Campr kan iverksette rimelige sikkerhetstiltak, herunder midlertidig sperring,
begrensning av funksjoner, ekstra verifisering og/eller stenging av konto ved mistanke
om misbruk eller sikkerhetsrisiko.
6.3 Brukerens ansvar og uriktig bruk
Brukeren plikter å bruke plattformen i samsvar med gjeldende lovgivning, disse
vilkårene og rimelige instrukser fra Campr.
Brukeren er ansvarlig for:
egne handlinger og egen bruk av plattformen,
at opplysninger gitt til Campr, Eier eller Leietaker er riktige og ikke villedende,
at kommunikasjon via plattformen er saklig og ikke trakasserende, truende eller
ulovlig.
Det er forbudt å bruke Campr til:
ulovlige formål,
å formidle innhold som er krenkende, diskriminerende, truende eller
bedragersk,
å omgå Camprs booking- og betalingsflyt (for eksempel ved å avtale betaling
eller avtalevilkår utenfor plattformen for å unngå gebyrer eller
sikkerhetsmekanismer).
Ved brudd på dette punktet kan Campr suspendere eller avslutte kontoen, nekte
tilgang til plattformen, avvise eller kansellere bookinger, og/eller iverksette andre tiltak
som er nødvendige for å beskytte plattformen og andre brukere. Dette påvirker ikke
eventuelle krav Campr, Eier eller Leietaker kan ha etter lov eller avtale.
6.4 Vurderingssystem og manipulasjon
Campr kan tilby et vurderings- og anmeldelsessystem for å skape tillit mellom brukere.
Brukeren forplikter seg til å gi ærlige, relevante og saklige tilbakemeldinger basert på
faktiske erfaringer knyttet til en gjennomført leie.
Det er ikke tillatt å:
manipulere vurderinger, herunder ved kjøp/salg av anmeldelser,
gjengjeldelsesvurderinger uten saklig grunn, eller avtaler om “byttevurderinger”,
presse andre brukere til å endre eller fjerne vurderinger gjennom trusler,
utilbørlig press eller kompensasjon,
publisere personopplysninger, sensitiv informasjon eller ærekrenkende
påstander i vurderinger.
Campr kan moderere, skjule eller fjerne vurderinger/innhold som anses å bryte
vilkårene eller lov, og kan begrense brukerens tilgang til vurderingsfunksjoner ved
misbruk.
6.5 Profesjonelle utleiere og kommersiell bruk
Campr kan tillate både private og profesjonelle utleiere å tilby kjøretøy. Dersom Eier
opptrer som næringsdrivende (profesjonell utleier), plikter Eier å:
opplyse korrekt om sin status i Campr,
overholde relevante regler for næringsvirksomhet, herunder
forbrukerrettigheter der disse kommer til anvendelse,
sørge for korrekt pris- og avgiftsinformasjon (inkludert eventuelle mva-
/avgiftsforhold, der relevant).
Campr kan kreve ytterligere dokumentasjon eller informasjon fra profesjonelle utleiere,
og kan fastsette særskilte krav eller funksjonalitet for slik bruk.
6.6 Krav til lisensiering og overholdelse av næringsplikt
Hver Bruker er selv ansvarlig for å sikre at egen bruk av Campr og utleie/leie av
kjøretøy skjer i tråd med gjeldende regelverk, herunder (der relevant):
krav til registrering, godkjenninger eller tillatelser,
skatte- og avgiftsforpliktelser,
forsikringsmessige krav,
regler for markedsføring og prisopplysninger,
plikter knyttet til næringsvirksomhet og forbrukerforhold.
Campr kan be om dokumentasjon som viser at Eier/Bruker oppfyller nødvendige krav,
og kan begrense, avpublisere eller stenge tilganger dersom Campr har saklig grunn til
å tro at virksomheten ikke er lovlig eller i samsvar med vilkårene.
6.7 Kvalifikasjonskrav til kjøretøy
For at et kjøretøy skal kunne registreres og leies ut via Campr, må følgende krav være
oppfylt:
a) Eierskap og disposisjonsrett
Kjøretøyet skal være eid av Eier, eller disponert gjennom skriftlig fullmakt som gir Eier
rett til å tilby kjøretøyet for utleie via Campr.
b) Registrering og lovlighet
Kjøretøyet skal være registrert i Norge og tilfredsstille gjeldende lover og forskrifter for
bruk på offentlig vei, inkludert krav til periodisk kjøretøykontroll og annen offentlig
godkjenning.
c) Lovpålagt ansvarsforsikring
Kjøretøyet skal ha gyldig lovpålagt motorvognansvarsforsikring gjennom hele
leieperioden. Eier er ansvarlig for å oppfylle alle plikter som følger av slik
forsikringsdekning. Denne forsikringen inngår ikke i Camprs tjenester og omfattes ikke
av Campr Trygghetsordning.
d) Teknisk og sikkerhetsmessig stand
Kjøretøyet skal være i forsvarlig teknisk stand, uten kjente feil eller mangler som kan
påvirke sikkerhet eller bruk. Alt obligatorisk utstyr skal være funksjonelt, og kjøretøyet
skal være utstyrt og vedlikeholdt i tråd med produsentens anbefalinger.
e) Utstyr og tilbehør
Alt utstyr som oppgis i annonsen skal følge med og være i fungerende stand. Eier er
ansvarlig for å beskrive utstyr og tilstand korrekt.
f) Firmabiler og kjøretøy eid av selskap
Kjøretøy som eies eller disponeres av et selskap kan registreres på Campr forutsatt at
Eier dokumenterer disposisjonsrett og ansvar for kjøretøyet.
En Eier kan registrere inntil 5 kjøretøy uten særskilt avtale. Registrering av flere enn 5
kjøretøy krever skriftlig forhåndsgodkjenning fra Campr og kan underlegges egne
betingelser.
g) Forbudte eller ikke-støttede kjøretøy
Campr kan nekte registrering av kjøretøy som ikke er egnet for utleie via plattformen,
herunder:
kjøretøy som ikke oppfyller sikkerhetskrav
kjøretøy i dårlig teknisk stand
kjøretøy registrert for profesjonell eller næringsrettet transport, med mindre
annet er avtalt
kjøretøy som er avregistrert, midlertidig avskiltet eller ikke godkjent for bruk på
vei
kjøretøytyper som faller utenfor Camprs tjenester (f.eks. busser, varebiler og
andre kategorier som ikke er bobil eller campingvogn)
h) Camprs rett til avpublisering eller avvisning
Campr kan avpublisere eller suspendere et kjøretøy dersom kravene i dette punktet
ikke er oppfylt, eller dersom Campr anser kjøretøyet som uegnet eller
sikkerhetsmessig uforsvarlig for utleie. Campr kan også kreve ytterligere
dokumentasjon eller gjennomføre kontroll før kjøretøyet godkjennes eller
gjenaktiveres.
7. Personvern og databehandling
7.1 Inaktive kontoer og datalagring
Campr behandler og lagrer personopplysninger i den grad det er nødvendig for å
levere tjenesten, oppfylle avtaleforpliktelser, ivareta sikkerhet, forebygge misbruk og
oppfylle lovpålagte plikter (herunder regnskaps- og dokumentasjonskrav).
Inaktive kontoer:
Dersom en konto har vært inaktiv over tid, kan Campr begrense tilgangen til kontoen
eller slette kontoen etter forhåndsvarsel, dersom det er forsvarlig og ikke i strid med
lovpålagte krav til oppbevaring. Ved slik sletting kan Campr:
slette eller anonymisere profilopplysninger og annen data som ikke lenger er
nødvendig, og
beholde opplysninger som må lagres av hensyn til dokumentasjon, tvister,
sikkerhet, regnskapsplikt eller andre rettslige forpliktelser.
Lagring og sletting:
Campr lagrer som hovedregel data så lenge det er nødvendig for formålene nevnt
over. Eksempler på opplysninger som kan måtte oppbevares lenger er:
transaksjons- og betalingsrelaterte opplysninger,
logg- og sikkerhetsdata,
bookinghistorikk, meldinger og dokumentasjon knyttet til krav, skader, uhell
eller tvister,
dokumentasjon knyttet til identitetskontroll og misbruksforebygging (i den grad
og så lenge det er nødvendig og lovlig).
Når opplysninger ikke lenger er nødvendige, vil Campr slette eller anonymisere dem i
tråd med interne rutiner og gjeldende regelverk.
7.2 GDPR og brukerens rettigheter
Campr benytter databehandlere for betaling, identitetssjekk og drift. Disse
leverandørene behandler opplysninger på vegne av Campr i henhold til
databehandleravtaler som oppfyller kravene i GDPR.
Når Campr deler data med selvstendige tredjeparter, gjøres dette med rettslig
grunnlag og innenfor nødvendige rammer.
Personvernerkring. Nærmere informasjon om hvilke personopplysninger som
behandles, formål, behandlingsgrunnlag, lagringstider, deling med
databehandlere/tredjeparter og sikkerhetstiltak fremgår av Camprs
personvernerklæring, som er en integrert del av brukerforholdet.
Deling og databehandlere. Campr kan benytte databehandlere og
tredjepartsleverandører (for eksempel betalingsleverandør og leverandører av
identitetssjekk) for å levere tjenesten. Slike leverandører behandler opplysninger i
henhold til egne vilkår og/eller databehandleravtaler, og i tråd med gjeldende
regelverk.
Brukerens rettigheter. Brukeren har, med de begrensninger som følger av lov, rett til:
innsyn i egne personopplysninger,
retting av uriktige opplysninger,
sletting (“retten til å bli glemt”) der vilkårene er oppfylt,
begrensning av behandling,
dataportabilitet der dette gjelder,
å protestere mot behandling der vilkårene er oppfylt,
å trekke tilbake samtykke der behandlingen er basert på samtykke (uten at
dette påvirker lovligheten av behandling før tilbaketrekkingen).
Henvendelser om personvern og utøvelse av rettigheter kan sendes til Campr via
kontaktpunktene oppgitt i personvernerklæringen eller via plattformens
kontaktfunksjoner. Campr kan be om tilstrekkelig verifisering av identitet r innsyn
eller endringer gjennomføres.
Markedsføring og samarbeid med Ferda.
Campr eies av samme eiere som Ferda AS, en nasjonal aktør innen caravan og fritid.
For å kunne tilby relevante tilbud og kommunikasjon, kan Campr dersom Brukeren
har gitt samtykke dele kontaktopplysninger med Ferda for utsendelse av nyhetsbrev
og kampanjer. Dette samarbeidet bygger på felles kommersielle interesser, og Campr
og Ferda er i denne sammenhengen felles behandlingsansvarlige i henhold til GDPR
artikkel 26. Samtykket er frivillig og kan når som helst trekkes tilbake via
brukerprofilen.
Klage. Brukeren kan klage til relevant tilsynsmyndighet dersom Brukeren mener at
personopplysninger behandles i strid med gjeldende regelverk.
8. Tvister og avslutning
8.1 Tvisteløsning og Camprs rolle
Campr er ikke part i Leieavtalen mellom Eier og Leietaker, og har derfor ikke ansvar for
å avgjøre tvister mellom Partene. Partene oppfordres til å søke å løse uenigheter
direkte og så raskt som mulig.
Campr kan likevel, innenfor rammen av plattformen og gjeldende rutiner, bistå med:
å tilgjengeliggjøre og samle relevant dokumentasjon registrert i Campr (for
eksempel bookingdata, inn-/utsjekk, fotodokumentasjon og kommunikasjon),
å håndheve plattformens prosedyrekrav (for eksempel frister og
dokumentasjonskrav for krav registrert via Campr),
å stanse, holde tilbake eller reversere utbetalinger der det er nødvendig av
hensyn til sikkerhet, mistanke om misbruk, lovkrav eller for å gjennomføre
korrekt oppgjør i henhold til vilkårene og betalingsflyten.
Campr kan avslå å behandle krav eller bistå utover dette, herunder der dokumentasjon
er mangelfull, frister ikke er overholdt, eller forholdet ligger utenfor Camprs systemer
og kontroll. Campr kan også iverksette tiltak som suspensjon av konto eller
begrensning av tilgang ved mistanke om misbruk eller vesentlige brudd på vilkårene.
Denne bestemmelsen begrenser ikke Partenes rettigheter etter ufravikelig lovgivning.
8.2 Lovvalg og verneting
Brukervilkårene er underlagt og skal tolkes i samsvar med norsk rett.
Tvister mellom Brukeren og Campr som springer ut av eller har tilknytning til bruk av
Campr-plattformen skal søkes løst i minnelighet. Dersom minnelig løsning ikke oppnås,
kan tvisten bringes inn for Oslo tingrett som verneting, med mindre annet følger av
ufravikelig lovgivning (herunder forbrukervernregler).
Tvister mellom Eier og Leietaker knyttet til Leieavtalen avgjøres mellom Partene etter
alminnelige regler, med mindre annet er avtalt mellom Partene eller følger av
ufravikelig lov.
8.3 Oppsigelse og sletting av konto (sendes inn skriftlig)
Brukeren kan når som helst si opp sin konto og be om sletting ved å sende en skriftlig
henvendelse til Campr via oppgitte kontaktkanaler (fortrinnsvis via e-post eller
kontaktfunksjon i plattformen).
Campr kan ikke slette eller deaktivere konto før:
pågående bookinger og forpliktelser er avsluttet, og
utestående krav, betalinger, refusjoner eller oppgjør er ferdig behandlet,
med mindre annet er lovlig og praktisk mulig.
Campr kan beholde opplysninger som er nødvendige for:
oppfyllelse av lovpålagte plikter (for eksempel regnskapsplikt),
håndtering av sikkerhet, misbruk og etterlevelse,
behandling av krav, tvister eller rettslige forpliktelser.
Campr kan avslutte, suspendere eller begrense en konto med umiddelbar virkning ved
vesentlige brudd på vilkårene, mistanke om svindel/misbruk, manglende betaling, eller
der det er nødvendig av sikkerhetsmessige, tekniske eller juridiske grunner. Der det er
praktisk mulig, vil Campr varsle Brukeren før tiltak iverksettes.
8.4 Endringer i vilkår
Campr kan oppdatere disse brukervilkårene ved behov, herunder ved endringer i
tjenesten, nye funksjoner, endringer i forretningsmodell, lovendringer eller krav fra
leverandører og samarbeidspartnere.
Ved vesentlige endringer vil Campr varsle Brukeren innen rimelig tid før endringene
trer i kraft, via e-post, varsling i appen eller på nettsiden. Oppdaterte vilkår trer i kraft
fra den dato som er angitt i varselet eller i den oppdaterte versjonen av vilkårene.
Dersom Brukeren ikke aksepterer endringer, kan Brukeren si opp kontoen i henhold til
punkt 8.3. Fortsatt bruk av Campr etter ikrafttredelse innebærer at Brukeren anses å
ha akseptert de oppdaterte vilkårene.
9. Camprs ansvar og ansvarsbegrensning
Campr leverer en digital plattform for formidling, kommunikasjon, dokumentasjon og
betaling mellom Eier og Leietaker, og er ikke part i Leieavtalen.
Campr er ikke ansvarlig for Partenes handlinger, mislighold, skader, tap eller
krav som oppstår i eller i tilknytning til Leieavtalen, herunder krav knyttet til
kjøretøyets tilstand, tilgjengelighet, utlevering/innlevering, bruk, uhell, skader,
tilleggskostnader eller kompensasjon.
Campr er heller ikke ansvarlig for indirekte tap, herunder tapt ferie, tapt fortjeneste
eller følgeskader.
I den utstrekning Campr likevel kan holdes ansvarlig etter gjeldende rett, er Camprs
samlede ansvar begrenset til det servicegebyret og/eller vertsgebyret Campr har
mottatt for den aktuelle bookingen, med mindre tapet skyldes grov uaktsomhet eller
forsett fra Camprs side.
Denne begrensningen gjelder ikke der annet følger av ufravikelig lovgivning, herunder
forbrukerrettigheter.