
4.3.1 Hva som regnes som ekstrakostnader
Ekstrakostnader er kostnader som oppstår i tilknytning til leieforholdet og som ikke
inngår i leiebeløpet. Dette kan omfatte, uten begrensning: bompasseringer, ferger,
parkering, bøter/gebyrer, etterfylling av drivstoff/AdBlue/spylervæske, ekstra
rengjøring, tømming av toalett/avfall, manglende eller ødelagt utstyr, forsinket
innlevering, samt kostnader knyttet til skade i henhold til punkt 3.11–3.14.
4.3.2 Registrering og dokumentasjon (vilkår for behandling i Campr)
Krav om ekstrakostnader og/eller kompensasjon skal registreres i Campr og
dokumenteres i tråd med Camprs rutiner. Dokumentasjon kan være kvitteringer, bilder,
skjermbilder, rapporter og/eller annen relevant underbygging. Krav som ikke er
registrert og dokumentert i henhold til frister og krav til fotodokumentasjon, kan
avvises.
4.3.3 Etterfakturering og trekk
Der Campr tilbyr funksjonalitet for dette, kan ekstrakostnader etterfaktureres Leietaker
og/eller dekkes ved trekk i depositum, basert på innsendt dokumentasjon og
registrerte opplysninger fra bookingen (herunder inn-/utsjekk). Campr kan samtidig
kreve at beløpet dekkes direkte mellom Partene dersom forholdet faller utenfor
plattformens støtte eller frister.
4.3.4 Forhåndsfastsatte gebyrer og satser
For enkelte typer avvik kan Campr benytte forhåndsfastsatte gebyrer og/eller satser
(for eksempel administrasjonsgebyr, manglende rengjøring, drivstoffavvik, overkjørte
kilometer eller sen innlevering), når dette fremgår av annonse, prisliste og/eller den
konkrete bookingen. Slike gebyrer og satser gjelder kun i den utstrekning de er
kommunisert på forhånd og kan underbygges av inn-/utsjekk eller annen relevant
dokumentasjon.
4.3.5 Bøter, gebyrer og overtredelser
Leietaker er ansvarlig for bøter, kontrollavgifter, parkeringsgebyrer, bomkrav og øvrige
offentlige eller private gebyrer som påløper i leieperioden som følge av bruk av
kjøretøyet. Dersom slike krav faktureres Eier eller Campr i ettertid, kan beløpet
viderefaktureres Leietaker mot dokumentasjon.
4.3.6 Kompensasjon ved brudd på Leieavtalen
Kompensasjon kan kreves der en Part misligholder Leieavtalen eller vilkårene (for
eksempel ved manglende utlevering, vesentlige avvik fra annonse, ulovlig bruk, skade,
eller forsinket innlevering), i den grad kravet kan dokumenteres og er i samsvar med
gjeldende rett. Eventuell kompensasjon begrenses til dokumentert økonomisk tap,
med mindre annet følger av ufravikelig lovgivning.
4.3.7 Tvist
Campr fungerer ikke som megler eller tvisteløser og tar ikke stilling til ansvar eller
skyld. Dersom Partene er uenige om et krav, må dette løses mellom Partene eller
gjennom ordinære tvisteløsningsmekanismer. Campr kan avgrense sin håndtering til
prosessuelle forhold, herunder frister, registrering og krav til dokumentasjon.